سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

 RSS 

 تعداد بازدید کنندگان
134037

 بازدید امروز: 11

 بازدید دیروز: 9

 Atom 

  وبلاگ تخصصی مهندسی برق دانشجویان 86 شیراز

دانش نگاه داشته شده، مانند چراغ سرپوشیده است . [امام صادق علیه السلام]

خانه| مدیریت| شناسنامه | ایمیل



درباره من

وبلاگ تخصصی مهندسی برق دانشجویان 86 شیراز
مدیر وبلاگ : برق86(شیراز)[97]
نویسندگان وبلاگ :
محمد خیاطیان[0]
محسن تجلی فر[0]
سید رشید خاضعی نسب[0]
بهروز ذاکر[0]
عادل طاهری[0]
سارا ستار زاده[0]
فاطمه یوسفیان[0]
فاطمه استوار[1]
محمد علی رستمی[0]
محسن غفرانی جهرمی[0]
زینب باقری[0]
نسیم رضایی[0]
پیمان آقایی[0]
زهره شریفی[0]
نیلوفر محمدی[0]
عباس مهربان جهرمی[0]
فرشید نصر فرد جهرمی[0]
احسان جانکی پور[0]
محسن حضرتی یادکوری[0]
محسن مهرورز (@)[2]

علی عبیری جهرمی[0]
مهسا رضایی[0]
احسان رستمی[0]

این وبلاگ را دانشجویان برق دانشگاه شیراز- ورودی86-تدوین کردند ودر آن مطالبی در خصوص علم الکترونیکو کامپیوتر و فن آوری های نو و مذهب وتاریخ واخبار و...یعنی از شیر مرغ تا جون آدمی زاد بدست میاد

لوگوی من

وبلاگ تخصصی مهندسی برق دانشجویان 86 شیراز

لوگوی دوستان






فهرست موضوعی یادداشت ها

کامپیوتر[26] . برق علم برتر[14] . اخبار[12] . مذهب[7] . سرگرمی[5] . جامعه[3] . 30یا 30[2] . هنر[2] . از برو بچه های همین دانشکده...[2] . تاریخ . ورزشی .


آرشیو

اردیبهشت 87
خرداد87
تیر87
مرداد87
شهریور


حضور و غیاب

یــــاهـو


اشتراک

 


میزان تولید اطلاعات در جهان  ( بخش اول )
حجم تولید اطلاعات در سطح جهان روندی کاملا"  تصاعدی و شگفت انگیز را طی می نماید . استفاده از اطلاعات در صورتیکه به تولید و ارائه دانش و دانائی  منتهی گردد ، می تواند دستاوردهای مثبتی را برای یک جامعه بدنبال داشته باشد ، درغیراینصورت فقط سرمایه ها ی ملی  که مهمترین آن عنصر زمان است را ازدست خواهیم داد .یکی از ویژگی های  مهم عصر اطلاعات ، میزان تولید ، ذخیره سازی و نشر اطلاعات  در جهان است. اکثر کارشناسان و متخصصین فنآوری اطلاعات بر این باور می باشند که در عصر حاضر ما  با  اقیانوسی از اطلاعات  مواجه بوده و می بایست در عوض پرتاب نمودن خود به درون این اقیانوس  با نحوه شنا کردن درون آن آشنا شویم . با توجه به میزان رشد سی درصدی اطلاعات ذخیره شده در هر سال  ، ما شاهد تغییرات  اساسی در اکولوژی انسانی می باشیم. همه چیز عمومی بوده و همه چیز در حال ثبت و ضبط است . سازمان ها و موسسات ، نیازمند مدیریت هوشمندانه اطلاعات می باشند . استفاده از راه حل های مبتنی بر فنآوری اطلاعات صرفا" در این راه کارساز نبوده و ما همچنان نیازمند بررسی و آنالیز دقیق و موشکافانه اطلاعات می باشیم .بشریت امروز در حال غرق شدن در اطلاعات می باشد و ما نیازمند استفاده از روش های مطلوبتر بمظور سازماندهی  و مدیریت اطلاعات می باشیم . فنآوری اطلاعات ، هرگز جایگزین تفکر هوشمندانه و قدرت تحلیل گری انسان نخواهد شد. اطلاعات تولید شده همواره صحیح و درست نبوده ( در واژه اطلاعات هیچگونه جایگاهی در رابطه با صحت و درستی اطلاعات و حتی کیفیت پیش بینی نشده است )  و می بایست پالایش و بهینه سازی اطلاعات توسط کارشناسان متخصص هر شاخه از علوم  در جهت تولید دانش به دقت صورت پذیرید .
شاید این سوال مطرح گردد که چه میزان اطلاعات در هر سال تولید می گردد؟ در سال 2002 ، بر اساس بررسی انجام شده میزان تولید اطلاعات جدید به مرز پنج اگزابایت (
Exabytes ) رسیده است . اطلاعات تولید شده بر روی چهار رسانه ذخیره سازی کاغذ ، فیلم ، مغناطیس و نوری ، ذخیره و از طریق چهار کانال الکترونیکی  تلفن ، رادیو ، تلویزیون و اینترنت قابل دسترس  و استفاده می باشند .
بر اساس تحقیقاتی که توسط دانشگاه برکلی کالیفرنیا در طی هر سال صورت می پذیرد ، حجم اطلاعات تولید شده در جهان ، منابع ذخیره سازی اطلاعات و کانال های متفاوت نشر اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار می گیرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات مهم آخرین نتایج منتشر شده پروژه تحقیاتی فوق ، پرداخته و با آخرین دستاوردهای بشریت در رابطه با تولید و نشر اطلاعات ( خصوصا" اینترنت ) بیشتر آشنا شویم .در بخش اول این مقاله ، به  روش استفاده شده در تحقیق انجام شده و خلاصه ای از نتایج منشتر شده ، اشاره می گردد .

روش تحقیق
دانشگاه برکلی در سال 2000 مطالعه ای را  در زمینه  میزان تولید اطلاعات در طی سال انجام و نتایج آن نیز منشتر و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت . در این گزارش، میزان تولید اطلاعات در سال 1999 بین یک تا دو اگرابایت برآورد گردید . دانشگاه فوق ، در تابستان 2003 ، تحقیقات مجددی را در این راستا و با استفاده از داده های سال 2002 انجام تا اطلاعات لازم در خصوص میزان تولید و مصرف اطلاعات بصورت دقیق تر ، مشخص گردد . برخی از داده های سال 1999 در مطالعه فوق تغییر نمودند ، علت این امر شناسائی منابع طلاعاتی جدید بود. برآورد قبلی در رابطه با میزان تولید اطلاعات در سال 1999 ، به  دو تا سه اگزابایت ، تصحیح گردید(عدم تخمین مناسب در رابطه با بایگانی سیستماتیک اطلاعات ) . در مطالعه جدید انجام شده ، دو موضوع دیگر و مرتبط با اینترنت به پروژه تحقیقاتی اضافه گردید ، در این راستا بمنظور تخمین اندازه  پوسته وب و تعریف منابع ،عملیات و محتوی صفحات وب ، نمونه هائی مختلفی از وب مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت .همچنین در این راستا به بررسی این موضوع هم پرداخته گردید که  کاربران به چه صورت از اطلاعات اینترنت ، استفاده می نمایند ( هدف ،عمدتا" بررسی جایگاه هارد دیسک های موجود در کامپیوترهای
Desktop بمنظور ذخیره سازی اطلاعات است ) .
با توجه به اینکه اطلاعات با فرمت های متفاوت تولید و یا از رسانه های مختلفی بمنظور توزیع آنان استفاده می گردد ،  استاندارد منحصر بفردی در رابطه با اندازه گیری میزان اطلاعات تولید شده در طی هر سال وجود ندارد ( عدم وجود یک واحد اندازه گیری استاندارد با توجه به ماهیت متفاوت اطلاعات و روش های مختلف توزیع اطلاعات ). در این راستا و بمنظور دستیابی به یک استاندارد قابل قبول ،  محقیقن دانشگاه برکلی تمامی فرمت های متفاوت اطلاعات و رسانه های ذخیره سازی را به یک استاندارد واحد تبدیل نمودند : ترا بایت ( Terabyte ) .ترابایت ، یک واحد استاندارد اندازه گیری بمنظور سنجش میزان اطلاعات جدید می باشد . استادارد فوق ، با توجه به اینکه اکثر اطلاعات جدید به شکل دیجیتال بوده و سایر فرمت های ذخیره سازی اطلاعات نیز بسرعت بسمت دیجیتالی شدن  در حرکت بوده ( مثلا" تصاویر دیجیتال جایگزین تصاویر سنتی )، و یا بصورت دیجیتال آرشیو می شوند ( مثلا" نشر روزنامه ها بر روی وب )  مفید و کارساز خواهد بود . استاندارد فوق ، صرفا" به ارزیابی و سنجش حجم اطلاعات تولید شده اشاره داشته و در رابطه با کیفیت اطلاعات با یک فرمت خاص و یا کاربرد آن در جهت اهداف متفاوت ، معیاری را ارائه نمی دهد .
جدول زیر واحدهای متفاوت سنجش و اندازه گیری اطلاعات دیجیتال را نشان می دهد . در این راستا و بمنظور تجسم  ابعاد هر یک از واحدهای فوق  ، نمونه مثال هائی نیز ذکر شده است تا برداشت و تصوری واقعی از واحد اندازه گیری در ذهن خوانند ایجاد گردد .( مثال های ارائه شده با تقریب می باشند ) .



¤ نوشته شده توسط برق86(شیراز) در ساعت 5:52 عصرجمعه 87 تیر 21


لیست کل یادداشت های این وبلاگ


 

خانه| مدیریت| شناسنامه |ایمیل